Czym jest portal społecznościowy?

Portal społecznościowy jest rodzajem serwisu internetowego, który wyróżnia się od pozostałych serwisów tym, że to jego użytkownicy redagują w nim treści. Jest to specyficzny i bardzo rozbudowany kanał komunikacji, istniejący w oparciu o zgromadzoną wokół niego grupę internautów, którzy wymieniają się informacjami.

Najpopularniejsze portale

Najbardziej popularnymi w Polsce serwisami społecznościowymi są:

  • Facebook,
  • Youtube,
  • Pinterest,
  • Instagram,
  • Google +,
  • Nasza Klasa,
  • Twitter.
  • Jak przebiega komunikacja w mediach społecznościowych?

    W przeciwieństwie do tradycyjnych mediów, na portalach społecznościowych otrzymujemy wiedzę na temat reakcji na zamieszczane treści. Media społecznościowe pozwalają nie tylko nawiązać kontakt z klientami - social media to przede wszystkim dialog umożliwiający poznanie preferencji, gustów i oczekiwań konsumentów. Nigdy wcześniej komunikacja pomiędzy firmą, produktem lub usługą a jego nabywcami nie była tak dostępna i łatwa. Daje to nam ogromne możliwości i potencjał, który pomożemy Ci wykorzystać.

    Najpopularniejszy obecnie serwis społecznościowy w Polsce i na świecie. Globalna ilość użytkowników Facebooka przekracza 1 mld, w Polsce według danych z października 2013 roku wynosiła ona 11, 56 mln zarejestrowanych użytkowników. W ciągu ponad 10 lat istnienia Facebook zrewolucjonizował komunikację pomiędzy internautami oraz podejście do e-marketingu. Prowadząc fanpage, firmy obecne na Facebooku dostały możliwość komunikowania się z fanami w czasie rzeczywistym, natychmiastowego przekazywania informacji i reagowania na sytuacje sporne. Dzięki Facebookowi, relacja sprzedawca-kupujący zmieniła się w pełną obustronnego zaangażowania wymianę zdań i opinii. Korzyści, jakie odnosi firma czy marka z obecności na Facebooku to niewątpliwie między innymi możliwość dotarcia ze swoim przekazem do precyzyjnie ustalonej grupy docelowej (pod względem miejsca zamieszkania, płci, wieku, zainteresowań i wielu innych), wejścia w interakcję z fanami swojego fanpage'a, poznania ich opinii o produktach, błyskawicznego przeprowadzenia sondażu np. na temat nowego produktu; przeprowadzenia szeroko zakrojonej i precyzyjnie stargetowanej akcji promocyjnej lub sprzedażowej (np. za pomocą postów sponsorowanych lub akcji kuponowych) ze stosunkowo niskim kosztem dotarcia do jednego użytkownika usprawnienia działań PR. Dbając o fanpage i relacje z fanami, można nawet sytuacje kryzysowe zamienić w neutralne lub pozytywne.

    Serwis internetowy umożliwiający bezpłatne zamieszczanie i odtwarzanie materiałów video, należący do sieci partnerskiej Google, zdecydowanie najpopularniejszy serwis tego typu na świecie. 21 marca 2013 roku, liczba użytkowników YouTube przekroczyła miliard. Także w Polsce pod względem ilości użytkowników YouTube prawie nie ustępuje Facebookowi. YouTube, patrząc z perspektywy wykorzystania go jako narzędzia marketingowego, jest przede wszystkim doskonałym nośnikiem tzw. memów internetowych oraz kampanii „wirusowych”. Przekazywane sobie przez internautów w sieci „filmiki” zyskują często rekordowe liczby wyświetleń w krótkim czasie. Korzyści: podobnie jak Facebook, YouTube daje nam możliwość kierowania reklam na określone miejsca docelowe, grupy demograficzne, kategorie zainteresowań czy słowa kluczowe. YouTube daje również każdemu zarejestrowanemu użytkownikowi możliwość stworzenia własnego kanału video, za pomocą którego można przedstawiać produkty, usługi lub wartości, z którymi chcemy dotrzeć do odbiorców. W przypadku reklam video, reklamodawca ponosi koszty emisji reklamy video tylko w przypadku jej pełnego wyświetlenia. Dzięki temu, ze użytkownik ma możliwość pominięcia reklamy, video typu TrueView są prezentowane wyłącznie zainteresowanym nią użytkownikom, którzy są zaangażowani w oglądaną treść. Zwiększa to zdecydowanie zapamiętywalność przekazu reklamowego (statystyki z 2013 roku mówią nawet o 81% oglądających, którzy zapamiętali przekaz reklamowy)

    To rodzaj strony lub integralna część strony internetowej zawierająca uporządkowane chronologicznie wpisy, w których autor (autorzy) zamieszcza treści skupione zazwyczaj wokół jednego zagadnienia lub grupy tematycznej, np. sportu, polityki, mody. Blogi zaliczamy do mediów społecznościowych ze względu na możliwość komentowania wpisów, a więc interakcji pomiędzy autorem a odbiorcami. Blog może być częścią strony firmowej i poruszać zagadnienia związane z profilem działalności firmy. Korzyści: możliwość wykreowania firmy na eksperta w danej dziedzinie poprzez zamieszczanie autorskich wpisów, informacji branżowych, komentarzy do aktualnych wydarzeń i zagadnień. Podniesienie rangi strony dzięki zwiększonej liczbie wejść i zwiększonej ilości treści zawierającej słowa kluczowe najczęściej używane w tematyce dotyczącej działalności firmy. Możliwość odbierania opinii od czytelników strony, dzięki czemu na bieżąco możemy śledzić opinie na temat naszej marki i produktów oraz reagować na nie.


    O czym należy pamiętać ?

    Decydując się na zaistnienie w social media trzeba pamiętać o kilku bardzo istotnych kwestiach.

    Największą zaletą mediów społecznościowych jest możliwość bezpośredniej komunikacji z potencjalnymi klientami i stworzenia z nimi długotrwałej relacji opartej na zaufaniu. Zdobywanie zaufania nie jest proste, wymaga prawdziwego zaangażowania i konsekwencji oraz umiejętności słuchania i szybkiego, umiejętnego reagowania na przekazywane przez potencjalnych klientów treści - zarówno te pozytywne jak i krytyczne.

    Media społecznościowe mają wielką siłę opiniotwórczą i w ogromnym stopniu mogą wpłynąć na budowę wizerunku marki. Dlatego prowadzenie kanału komunikacji społecznościowe warto powierzyć profesjonalistom, którzy będą skutecznie dbać o wizerunek marki, produktu, usługi.


    Jak pracujemy ?

    • Zapoznajemy się z produktem/marką/usługą i specyfiką całej branży: szukamy najmocniejszych stron, najbardziej charakterystycznych cech, o co warto oprzeć strategię komunikacji w mediach społecznościowych, określamy grupę docelową.
    • Słuchamy naszych klientów: tego, jak chcą by był postrzegany ich produkt, na co chcą kłaść nacisk, jakie mają plany rozwoju
    • Bierzemy pod uwagę pozostałe kanały reklamowe i narzędzia marketingowe, również te poza Internetem, aby prowadzona strategia była spójna z całościowym wizerunkiem marki lub produktu
    • Doradzamy: gdy coś trzeba zmienić, usprawnić, poprawić.
    • Wychodzimy z propozycjami, koncepcjami, przedstawiamy je naszym Klientom i jeśli trzeba, weryfikujemy nasze pomysły.
    • Budujemy strategię: planujemy długofalową komunikację marketingową w social media, dobieramy narzędzia marketingowe wspierające kampanię (np. dedykowane aplikacje na Facebooku, konkursy), rozpisujemy harmonogram działań i publikacji treści.
    • Działamy i raportujemy naszą skuteczność
    • Jesteśmy w stałym kontakcie z klientem


    Dlaczego my?

    • Nasze działania zorientowane są na efekt którego oczekuje od nas Klient
    • Współpracujemy z konsultantami mającymi wieloletnie doświadczenie w pracy w mediach tradycyjnych, dzięki czemu możemy uzupełniać wielokanałowe kampanie reklamowe tym właśnie obszarem działań
    • Nasze doświadczenie pozwala uniknąć kosztownych pomyłek
    • Usługi prowadzenia komunikacji marketingowej wzbogacone są o serwis doradczy i szkoleniowy dla naszych klientów
    • Agencja interaktywna "4Faces" uważa za swoją mocną stronę grafikę komputerową; projekty naszego studia graficznego są często używane w kampaniach social media


    Zlecenie prowadzenia kampanii Social Media

    W celu przeprowadzenia kampanii w mediach społecznościowych, agencja interaktywna musi opracować strategię, która zarysuje nam w jaki sposób wyreklamować dany biznes w sieci. W tym celu niezbędne są dla nas określone informacje od Klienta, które można nam przekazać w briefie wstępnym znajdującym się na dole tej strony WWW. Następnym etapem będzie rozmowa telefoniczna / bądź mailowa, podczas której nasz specjalista dopyta o istotne na potrzeby przeprowadzenia kampanii kwestie. Zapraszamy do kontaktu.

    Zobacz również

    TOP